Shizoku-Ryu Jiu-jitsu - logo

..:: Pady i przewroty ::..




 

     Jedną z podstawowych umiejętności w nauce Sztuk Walki są pady i przewroty. Nie jest możliwe nauczenie Jiu-Jitsu, Judo, Aikido czy innego Stylu Walki bez umiejętności bezpiecznego padania po wykonaniu rzutu czy choćby zwykłego obalenia. Jeżeli jakaś osoba nie wie jak wyglądają bezpieczne sposoby padania i jak się je wykonuje to prędzej czy później musi dojść do wypadku. Najczęściej są to złamania ręki, lub obojczyka. Może jednak nastąpić połamanie żeber a nawet kręgosłupa!!! Nie wolno nam lekceważyć możliwości uszkodzenia ciała osoby ćwiczącej, obojętnie czy to jest nasz partner czy podopieczny. Każdy z nas wie jak niebezpieczny potrafi być upadek na przykład na śliskiej nawierzchni. Jest tutaj jednak bliska odległość od ziemi i często udaje się nam wyjść z takich „opresji” bez szwanku. Jeżeli jednak spadniemy z większej wysokości to wizyta u lekarza ortopedy jest prawie pewna. Na treningu Jiu-Jitsu z zasady padamy przynajmniej z wysokości pasa naszego partnera, a więc ( przy dorosłych osobach) około metra nad ziemią. Taki upadek nawet na matę bywa nieprzyjemny. Bywają także rzuty, przy których lądujemy z wysokości głowy naszego partnera a nawet jeszcze wyżej. Tutaj już umiejętność bezpiecznego padania jest po prostu koniecznością.
Pady i przewroty jest to umiejętność, która mimo swojej prostoty jest powtarzana i trenowana niemalże na każdym treningu na wszystkich poziomach szkoleniowych. Nawet, jeżeli jakaś osoba osiągnęła poziom mistrzowski to w swojej rozgrzewce ZAWSZE powinna wpleść pady i przewroty. Nikt, nigdy nie może powiedzieć, że opanował tą umiejętność w stopniu doskonałym i dlatego zawsze ćwiczymy pady i przewroty.
Przedstawione tutaj ćwiczenia wstępne do padów i przewrotów to oczywiście nie wszystko. Jest ich dużo więcej i wiele z nich zależy od inwencji instruktora prowadzącego zajęcia. W przedstawionym tutaj materiale chciałem pokazać te ćwiczenia, które stosuje się najczęściej. Na końcu zawsze pokazany jest pad lub przewrót w takiej formie, w jakiej powinien być nauczany. Zwracam tutaj szczególną uwagę na ułożenie nóg po padach i przewrotach. Taki układ bardzo pomaga w szybkim podniesieniu się i powrocie do pozycji pionowej. Jiu-Jitsu, z wyjątkiem chyba tylko odmiany brazylijskiej i sportowej wersji Judo nie jest systemem turniejowym. To znaczy, że nigdy nie zakładamy, że będzie tylko jeden napastnik. Nie wiemy ile osób nas zaatakuje lub zaatakowało. Jeżeli będzie kilku napastników a my sprowadzimy z jednym z nich walkę do parteru to wtedy nasze szanse na wygraną drastycznie spadają. Z zasady przegrywamy. To właśnie jest powód koniecznej umiejętności bezpiecznego padania i szybkiego wstawania po każdym upadku by być gotowym do dalszej walki.

Możemy wyróżnić kilka działów (poziomów) w nauce padów i przewrotów

    • Pady i przewroty klasyczne, z amortyzacją (przedstawione w tej książce)
    • Pady i przewroty klasyczne, bez amortyzacji („ciche”)
    • Pady i przewroty z przeszkody o różnej wysokości
    • Pady i przewroty przez przeszkody (nad przeszkodą) o różnej wysokości
    • Pady i przewroty pod przeszkodą
    • Pady i przewroty klasyczne, z amortyzacją jako reakcja na popchnięcie przez partnera z przodu, z tyłu lub z boku
    • Pady i przewroty klasyczne, bez amortyzacji jako reakcja na popchnięcie przez partnera z przodu, z tyłu lub z boku
    • Pady i przewroty jako reakcja na atak partnera wykonywany ręką, nogą lub niebezpiecznym przedmiotem
    • Pady i przewroty poślizgowe, to znaczy, gdy nogi nam uciekają jak na lodzie i nie mamy kontroli nad upadkiem
    • Pady i przewroty po odbiciu od ściany
    • Pady i przewroty z kontratakiem ręka,  nogą lub niebezpiecznym przedmiotem
    • Pady i przewroty jako element techniki obronnej

. . . . . . .. . . . . . . . UWAGA !!! . . . . . . . . . . . . . . ATTENTION !!!

. . . . . wszystkie prezentowane formy . . . all forms are presented

. .. są wykonywane w zwolnionym tempie . . . . in slow motion

1

Koho Ukemi

pad w tył

 - pobierz -->

2

Koho Ukemi

pad w tył - z odbicia, na łopatki

  - pobierz -->

3

Koho Ukemi – Haru no Hashi

pad w tył – “wiosenny mostek”

  - pobierz -->

4

Koho Kaiten Ukemi

przewrót w tył

  - pobierz -->

5

Koho Chugaeri

fikołek do  tyłu

  - pobierz -->

6

Jiu Koho Kaiten Ukemi

miękki przewrót w tył

  - pobierz -->

7

Koho Kaiten Ukemi

przewrót przez tył - przez bark do leżenia przodem

  - pobierz -->

8

Koho Kaiten Ukemi

przewrót w tył - do leżenia na brzuchu

  - pobierz -->

9

Koho Kaiten Ukemi

przewrót w tył - przez stanie na rękach

  - pobierz -->

10

Koho Kaiten Ukemi

przewrót w tył - przez przeszkodę

  - pobierz -->

11

Koho Kaiten Ukemi

przewrót w tył - z przeszkody

  - pobierz -->

12

Yoko Ukemi

pad w bok - przedni

  - pobierz -->

13

Yoko Ukemi

pad w bok - tylny

  - pobierz -->

14

Yoko Ukemi

pad w bok - z podporu przodem

  - pobierz -->

15

Yoko Kaiten Ukemi

przewrót w bok

  - pobierz -->

16

Zenpo Ukemi

pad w przód – do tyłu

  - pobierz -->

17

Zenpo Ukemi

pad w przód - do przodu

  - pobierz -->

18

Zenpo Ukemi

pad w przód – „kołyskowy”

  - pobierz -->

19

Zenpo Ukemi

pad w przód - do leżenia na brzuchu

  - pobierz -->

20

Zenpo Kaiten Ukemi

przewrót w przód

  - pobierz -->

21

Zenpo Chugaeri

fikołek do przodu

  - pobierz -->

22

Zenpo Kaiten Ukemi

przewrót w przód - kątowy

  - pobierz -->

23

Zenpo Kaiten Ukemi

przewrót w przód - przez przeszkodę

  - pobierz -->

24

Zenpo Kaiten Ukemi

przewrót w przód - z przeszkody

  - pobierz -->

 


 

 

www.goods.pl  - sklep internetowy